maandag 8 juni 2015

Kolonies Zwarte Sterns


Zo hangen ze boven je als de kolonie binnengaat en ze ( bleek later) jongen hebben. Ik heb wat de controle betreft twee kolonies van Leen H. overgenomen, hij telt meerdere kolonies en kan wel wat werk uit handen genomen worden. Beide kolonies bevinden zich langs de Demmerikse Kade en de derde verder weg langs de ontsluitingsweg van het reservaat langs de Ter Aase Zuwe. Voorlopig zit hier niks, waarschijnlijk te druk geweest met werkzaamheden.
Als ik ga controleren zet ik altijd een pet op. De sterns zijn zo agressief dat ze een indringer aanvallen, vooral als ze jongen hebben. Ik heb wel eens een snavelpik op mijn hoofd gehad, vandaar. Zaterdag kreeg ik een gratis flats op mijn pet en in mijn aantekenboekje. Of ze nu van angst poepen of als afweermiddel tegen indringers durf ik niet te zeggen.  Bij vogels ken ik verder alleen de Slobeend die bij verstoring over zijn eieren schijt, en stinken dat dat doet!! Gerard V. is een keer mee geweest en werd prompt door een Slobeend , die verstoord van haar nest opvloog, ondergescheten. Lopend naar huis was te ver, dus heb ik hem in een stinkende auto thuisgebracht. Zal Elza leuk gevonden hebben.

In de kolonie achter de boerderij bij de sluis liggen 18 vlotjes, waarvan 13 bezet zijn. Op 5 daarvan zaten de eerste jongen, sommigen nog met de eitand. De Putakkerkolonie heeft 5 vlotjes, volgend jaar weer meer hoop ik, 4 bezet, en twee met jongen. Op no.5 was een ei aangepikt door het jong binnenin.

Kortom, goede hoop op een goed resultaat. In de hele Utrechtse Venen zijn tot nu toe 268 broedparen geteld, een record. ( dat was 189 in 2014 en 249 in 2013).

Drie jongen worden gevoerd door een oudervogel, die komt aanvliegen , en heeft geroepen, zodat zijn kroost weet dat pa of ma in aantocht is. Overigens is dit een erg kaal vlotje, de meeste hebben wat plantengroei zodat de jongen kunnen wegkruipen. Soms zijn het hele volkstuintjes die weinig ruimte bieden. Toch wordt daarop ook gebroed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten