donderdag 30 oktober 2014

Bloeiende Klimop

Op zoek naar bessen kwam ik in mijn eigen tuin de Klimop tegen ( een Hedera). Bloeit in deze maanden. Echter, de bessen (zwart) komen pas in het voorjaar.  Door nu te bloeien is bezoek van allerlei laatvliegende insectensoorten verzekerd. Alleen ik heb er weinig gezien. Te koud? De bolletjes in de top van de bloem bestaat uit uitgebloeide bloemen,  daaronder net uitgebloeide, in het midden een trosje met  bijna bloemen. Er zullen kleine meeldraden te voorschijn komen, die ook vrij snel verdwenen zijn. Alle bloemen in mijn Klimop waren meeldraadloos.; weggewaaid, weggeregend?
De bladeren aan de bloeistelen zijn bij de Klimop eirond/ovaal, de ander bladeren zijn handnervig, met "drie vingers".  Functie? Ik zou het niet weten.
Verder: ik heb nooit geweten dat de Klimop een gewone liaan is. Waar is onze Tarzan?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten