maandag 27 oktober 2014

Bessen 1


Zelden een Liguster gezien met zoveel bessen! Meestal hebben ze  hier en daar een trosje, het houdt niet over. Dat is een gevolg van het knippen of snoeien. En geknipt wordt 'ie. Het is een ideale hegplant. Je moet er wel van houden. In mijn jeugd was elke tuin in de wijk, waar ik woonde, omzoomt met een metershoge Ligusterheg. En ik mocht knippen met een heggenschaar op handkracht. Wat een ellende. Geen elektrische scharen, die waren er nog niet.
Deze struik is waarschijnlijk niet gesnoeid of geknipt, de bloemen ( oh heerlijke geur!?) blijven zitten en vormen zaden. Ik vind altijd opvallend dat de vogels in het begin van de herfst deze bessen altijd laten zitten. Vlierbessen, daar zijn ze wild op en zijn dan zo verdwenen, net zoals de Lijsterbessen. Ligusterbessen zijn voor de mens giftig, wat er allemaal kan gebeuren als je deze bessen eet hangt van de website af waarop de gevolgen uit de doeken worden gedaan. Maar gezond zijn ze in ieder geval niet. Ik vermoed dat ook de vogels ze niet lekker vinden. Ze moeten bijna in het verhongerstadium zijn willen ze deze bessen eten. Ook konijnen eten ze, in gedroogde vorm, met smaak. Decoratief doen ze het in Kerststukjes geweldig.
Deze struik staat achter de Scouting.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten