vrijdag 21 januari 2022

Kolgans U02 lime

 Hoewel ik me al een beetje aan het voorbereiden ben op het weidevogelseizoen kan ik het toch niet laten naar ganzen te kijken of er nog halsringen tussen zitten. Ik heb wat de ringen betreft nog nooit zo'n slecht jaar gehad, maar 12 halsringen tot nu toe. Ging ik vroeger uit van 3 op de 1000 ganzen, nu is dat 1-2 op de 4000. Die zaten vanmiddag achter de Westerlandweg richting De Hoef. Ik had geluk,  ik zag de lichtgroene U02 Kolgans. Verderop nog een groene, maar door de afstand niet af te lezen. Ook foto's nemen en dan thuis kijken of je ze op de computer kunt aflezen, mislukte helemaal. 

U02 is geringd op Kolguev, een eiland ten westen van Nova Zembla, op 7 augustus 2016. Marianne W. had haar direct al dat winterseizoen in de Groene Jonker. Verder  regelmatig hier in de buurt. Een vogel die hier haar winterverblijf heeft. Vorige maand nog in Lelystad, de week eerder ook al langs de Hoofdweg. Het is een vrouwtje, waarschijnlijk gepaard met een ongeringde gans.

Ganzen hebben dorst beweerde ik enkele dagen terug, hieronder een filmpje van drinkende Kolganzen. Ik moet toch vanaf een statief filmen, maar als ik uitstap gaan ze op de wieken.

Je hoort een langsrijdende auto en roepende Kollen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten