dinsdag 25 januari 2022

Echtpaar G9Y en G9Gzwart


 Zomaar drie halsringen vanmiddag, als ik die massa's ganzen zie kan ik het niet laten een blik door de telescoop te werpen. Een groot deel van Polder Derde Bedijking was bedekt met Kolganzen. Behoorlijk verspreid , anderhalve meter !, hier en daar wat meer dichtere groepjes. Vanaf Molenland ver weg bij de Middentocht de witte 05. Nog steeds de GPStransponder. Was gister nog in Zoeterwoude, op 25 december heb ik de gans vanaf de Hoofdweg afgelezen. 

In mijn "achtertuin" aan de overkant van de Oosterlandweg toch nog een paartje, ik was al op weg naar huis. G9G en G9Yzwart duidelijk te zien. Ik heb geprobeerd ze beide op de plaat te krijgen, lukte niet, ik was te ongeduldig. 
Voor de eerste keer afgelezen na hun ringen op het eiland Kolguev in  de buurt van Archangelsk in augustus 2021.  Op de foto lijkt het alsof de gans aan de ring frunnikt met de snavel, zou kunnen. Ik heb dit gedrag wel vaker gezien. Slechts bij 1 waarneming kon ik duidelijk zien dat de gans van de halsring af wilde: het was een Kolgans in de Ronde Hoep al weer wat jaren geleden. Hij liep achteruit terwijl hij de gestrekte  hals over de grond sleepte. Alsof hij in de gaten had dat de ring er zo afkon. Het mislukte. Je kunt rustig stellen dat de ganzen  even moeten wennen en dan de ring "geaccepteerd" hebben.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten