maandag 17 januari 2022

AR2zwart



Vanmiddag binnen een uur een paar duizend Kollen in de telescoop, overal veel ganzen. Bij Leon en Annie, van de Kaasboerderij in Demmerik, zaten ook behoorlijk wat Brandganzen, 240 vogels, dat is voor deze contreien al heel wat. Ik moet altijd nog de eerste Brandgans hier aflezen, tot nog toe is dat niet gelukt. Dit zijn de eerste soort ganzen die met pootringen zijn geringd, nu lopen er ook rond met halsringen.

In de verte, richting oude spoorlijn, zag ik een ring , helaas te ver weg om de complete code af te lezen. De eerste letter was een L, de rest , ondanks ingezoomd tot 60x vergroting , was niet te achterhalen. Jammer. 

Over de Gagelweg terug naar huis langs de Bovendijk. Achter boer Peek een paar duizend Kollen, lang geleden dat ze hier zo zaten. Op deze plek  in een aantal jaren niet gefoerageerd, nu wel. Prachtig met de zon erop. Ik las een halssring eerst met een R en een Z, maar kwam het krulletje van de 2 tevoorschijn,  toen had ik de eerste letter of cijfer nog niet. Ik bleef geparkeerd staan op de Bovendijk met de knipperlichten aan, ondanks de drukte !! Ging mijn gans ook nog zitten uitrusten! Uit ervaring weet ik dat dat meestal niet zo lang duurt. Dus geduld als ik toch nog 1 halsring wilde hebben deze middag. Na plm. een kwartiertje ging ze , waarschijnlijk met partner, met gestrekte loop naar de sloot. Toen kwam ook de A tevoorschijn. Ganzen moeten  veel drinken. Ze nemen een hap water een draaien de kop recht op waardoor het water de slokdarm inloopt. Ik geloof dat ze dat niet kunnen doorslikken.

AR2 is geringd in het Scharsterland in de buurt van Heerenveen op 23-12-2014. De eerste jaren in Friesland , toen regelmatig in Niedersachsen en de laatste jaren hier in het Groene Hart. Ook een keer eerder door mij afgelezen.  Waargenomen door de bekende aflezers in Zevenhoven, Nieuwkoop, Noordse Dorp, Kamerik en dan nu weer door mij in Polder Wilnis Veldzijde aan de Bovendijk.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten