donderdag 27 januari 2022

Gewone Bosmuis


 In mijn tuin kom je ook de dood tegen: opgedroogde regenwormen, afgestorven bladeren, een nachtvlinder in het spinnenweb bij de schuurlamp en ga zo maar door. Hier, onder de coniferenheg een muis, dood, bij het kopje gepakt. Ik vermoed door een kat. Welke roofdieren zouden het anders kunnen zijn? Een Hermelijn? Zitten die in mijn tuin? Deze soort muis houdt dus geen winterslaap. Op zoek naar voedsel, ik denk bij de buren die alles wat niet opgegeten wordt in de tuin gooien. Macaroni, aardappels, korsten brood, enz. Kraaien en mussen lusten er wel pap van. Ik strooi alleen strooivoer, dat wordt gegarandeerd opgegeten door de plm. 20 Huismussen en het paartje Turkse Tortels en soms een Vink. Maar muizen op mijn strooivoer? Dat is na een half uur op.

De muizen in de tuinen tussen de huizen zijn vaak Gewone Bosmuizen. De naam is niet helemaal correct. Ze zijn ook bij ons, niet alleen in het bos.

Ik heb de schop gepakt en het beestje begraven op de plek waar hij is gestorven. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten