woensdag 19 mei 2021

Wildlife met een Scholekster





 Ik heb vannacht en een groot  deel van beide dagen de wildlife-camera bij het Scholekernest gezet. Tussen de buien door vanmiddag, ook een beginnende windhoos zag ik boven Vinkeveen, heb ik de camera met een klein statief weer opgehaald. Zeer benieuwd wat er zoal was gefilmd.

Wel, dat loog er niet om: 262 filmpjes waren opgenomen. Dat was niet de schuld van de Scholekster maar m'n eigen schuld. Ik houd nog steeds te weinig rekening met het bewegen van de planten.Het waaide behoorlijk gister en dus ruim 200 filmpjes waarop de Scholekster normaal op het nest zat maar de grassprieten de filmpjes startten. De eerste filmpjes lieten zien dat de Scholekster het maar een raar ding vond dat er in de buurt van het nest was gezet, maar al spoedig ging moeders op het nest zitten. Nu en dan verliet ze het nest om een Grutto weg te jagen een Haas tegen te houden en manlief te begroeten.Er zaten weinig filmpjes uit de nacht bij, dat betekent dat de vogel een groot deel van de nacht op het nest is gebleven. 

Het een na laatste filmpje laat de reactie van de Scholekster zien als ik de camera kom ophalen. Al lang van te voren ziet ze mij aankomen en ze sluipt weg.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten