zaterdag 8 mei 2021

Weidevogelnieuws 5 : Een Kievitsnest!!


 Hoe een weidevogelbeheerder met jarenlange ervaring zich kan vergissen, hij is ook maar een mens: Het is al weer een poos geleden dat ik een weidevogelbericht kon schrijven. Er gebeurde helemaal niets onder mijn ogen vanuit de mobiele schuilhut. Ik heb nog nooit zo'n slecht jaar gehad in de 18 jaar dat ik bij Gijs, mijn weidevogelboer, loop. Twee Grutto's, een is uit met twee jongen en de ander gepredeerd. Geen Kievit, ja ik heb bijna anderhalve maand de capriolen van een vrijgezelle Kievit aanschouwd, er zit ergens een Tureluur, ik krijg nu een beetje het idee waar het nest zit. Maar zoeken naar een Tureluurnest is onbegonnen werk, dus ik moet echt van opvliegen hebben. Verder zal er nog wel een Krakeend, een Slobeend en een Kuifeend komen. 

De vrijgezel kreeg enkele weken terug gezelschap van een concurrent, dacht ik, en had nog meer medelijden met beide. De laatste week gingen ze ook achter de Kraaien aan en de laatste dagen werden ook de Meeuwen achtervolgd. Bij mij kwam steeds meer twijfel of de een wel een mannetje was. Hij had duidelijk de grote zwarte bef van een mannetjes Kievit  en was dus geen vrouwtje (dacht ik). Toch ben ik vanochtend de weide ingestapt met het plan om te kijken waar beide Kieviten opvlogen en ben daar gaan zoeken, met als resultaat een nestje met drie. Geen wonder dat ik nooit een Kievit op het nest zag, het nest lag achter een wal. Dus toch! Zo waar mijn  derde nest. Ik ben erg benieuwd of het bij andere weidevogelbeheerders beter gaat. Als ik langs de weilanden, waar Otwin het eerste ei gevonden heeft, rijdt, zie ik genoeg stokken staan. 

De Smient, mannetje, zat vanmorgen weer op precies dezelfde stek als een paar dagen terug. Verder zag ik  geen vrouwtje. Hij verdween in  het lange gras. Tijs, collega-vogelaar, attendeerde mij erop dat het SOVON bepaalde regels heeft vastgesteld om tot een geaccepteerde waarneming te komen. Twee keer na 15 mei en dan nog wat voorwaarden. Ik houd de plek in de gaten. Bedankt Tijs.

Ik hoorde weer het bibibibi van een Regenwulp en het gekrats van een Zwarte Stern. Even later zag ik er vier.

Video: ik heb vannacht de cameraval weer eens opgehangen bij het perceel waar ik een Tureluur verwacht. Misschien gaat ze op het nest zitten. Niets dus , drie filmpjes met als leukste de twee Kraaien die aangevallen worden door de Kieviten waar ik later het nest van zou vinden. Op een ander weiland.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten