donderdag 13 mei 2021

Vogelvaria


 @ Nestzoeken en nestvinden, ik ben er enorm op gespitst. Niet alleen in het weiland ook rondom huis  En toch zie ik niet alles, vogels weten over het algemeen het nestelen goed te verbergen. Zo ontdekte ik in de boom voor het huis langs de straat een Houtduivennest. Is eerder gebeurd. Of er al een ei inzit weet ik niet, ik kan niet in het nest kijken. Zij zit regelmatig langdurig op het nest, maar gisteravond bijvoorbeeld weer niet??, vanochtend vroeg wel weer en  nu en dan komt manlief even langs om haar moed in te spreken (?) en het nest verder te bouwen, hij komt altijd met een takje, dat zij braaf in het nest verwerkt.

@ Aan de overkant hebben de buren daar een tientallen jaar oude nestkast en ook zit er tientallen jaren een Koolmees in. Bij ons niks, weer niet. Hoe het kan, ik weet het niet , die van ons hangt beter vind ik wat betreft het licht. Een nestkastje op de zon was niet goed heb ik vroeger in mijn Jeugdvogelwachttijd geleerd. Maar die van de overkant hangt al jaren op de volle zon en wordt gebruikt!

@ Aan de overkant staat een dichte struik en daar gaat een Merel inzitten. Hij en zij zijn nu zover dat  ze de kom van klei aan het maken zijn. Dat haalt zij bij ons uit de dakgoot. Ze zijn aan het metselen. Nu nog een zachte bekleding en ze kunnen beginnen.

@Vanmiddag steeds een Heggemus in de tuin die constant alarmeerde, ik dacht aan een kat. Maar met hegschudden en rare kreten slaken lukte het me niet een indringer te verjagen. De Heggemus bleef schelle geluidjes produceren.

@ Niet bij huis maar in het Argonparkje vanochtend een dode Kuifeend, een mannetje. Kop eraf gevreten, daar begint het altijd mee. Maar hoe kan daar een eend gepakt worden? Sliep de Kuifeend op de wal. Was het een Vos?

2 opmerkingen:

  1. Ik herken wat je waarneemt over de houtduif, grappig. Ik heb een nest in m'n paardenkastanje. Maar wat een sloddervossen zijn het. Mannetje voert inderdaad voortduren takjes aan, maar na een dag liggen er weer veel van die takjes beneden op de grond. Vorig jaar had ik daar ook een nest, met één jong.

    BeantwoordenVerwijderen