woensdag 5 mei 2021

Smient, een broedgeval?


 Ik ben er vrij zeker van dat er een Smient in polder Groot Wilnis broedt. Ik zat  weer op mijn weidevogel-uitkijkpost, met weinig succes, het is een ramp dit jaar, toen ik aan de andere kant van de weg het kopje van een Smient boven het gras zag uitsteken. De gele kopstreep was behoorlijk uitgebleekt tot bijna wit. Erg waakzaam, voortdurend om zich heen kijkend. Ik ben er naar toe gelopen in de hoop dat het vrouwtje haar aanwezigheid zou verraden door op te vliegen. maar het mannetje ging de sloot in en vertoonde notabene verlammingsgedrag, je weet wel waarmee bijvoorbeeld vrouwtjeseenden een predator weg  lokken van de jonge eenden

Smienten zijn wintervogels , in de nieuwste Vogelatlas is sprake van plm. 70 broedparen per jaar in ons land. Een zeldzaamheid dus.
Ik heb nog geen Zwarte Sterns gezien /gehoord. MIsschien toch nog te koud?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten