maandag 29 januari 2024

#x@@<+=$ een Roodhals op mijn weidevogelland !

 Al weken loer ik op een Roodhalsgans nu er steeds minder  halsringen  af te lezen zijn, doodgewoon omdat er minder ganzen met halsringen rondvliegen. Ik ben wat meer gaan soortenjagen, een tak van ornithologie waar we indertijd als jeugdbonders op neer keken. Maar dat soortenjagen heeft een geweldige vlucht genomen. Ik denk dat het een wetenschap  (taxonomie) is geworden die door een behoorlijk aantal vogelaars wordt beoefend. De Nederlandse Ornithologische Unie en Dutch Birding zijn bekende verenigingen. 

Ik kijk dan uit naar Rotganzen, Toendrarietganzen, Kleine Rietganzen en vooral de Roodhalsgans. Elk jaar zie ik er wel één. Meestal is Marianne W. me te snel af. Ik ging gister voor de verandering eens toeren door Polder Groot Mijdrecht Noord, weinig ganzen. Daarom kom ik er niet meer, in mijn "achtertuin" en Demmerik en de Gagel  zitten meestal veel meer. 

Maar nou komt het: lees ik NB op waarneming.nl  dat er op mijn weidevogelweiland in Demmerik gister een Roodhalsgans is waargenomen. Ik zal niet herhalen wat ik zei. Vlak langs de weg. Dus snel gegeten en naar Demmerik. Daar stikt het momenteel van de ganzen, haal daar maar eens een Roodhals uit. Geduld en geluk. Ik had een grote groep Kollen langs Oukoop, mooi in het zonlicht. Maar daar kwam een mollenvanger  op een quad en weg waren de paar duizend. 

Ik zag vandaag  langs de Korte Zuwe nog wel een Kolgans met lime U31. Gister ook door Marianne afgelezen. Op 10-8-2016 geringd op het russische eiland Kolguyev, ten westen van Nova Zembla. Vaak in Niedersachsen afgelezen, een enkele keer ook in Demmmerik. Vandaag dus weer hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten