zaterdag 6 januari 2024

Kalkschotelkorst


 Op een oude verrottende schutting in mijn tuin zag ik een laag algen, dacht ik. Maar bij beter en dichterbij kijken waren het al behoorlijk gevormde thalussen van een korstmos. Geprobeerd een macro-foto te nemen, maar lichaamsbewegingen gooiden onscherpte in het eten. Dan maar een stukje afschrapen en onder de binoculair gelegd. Lukte. Ik zag ook nog een miniscuul beestje rondlopen (foto beneden). Het korstmos is een Kalkschotelkorst, meld ik op gezag van de determinatie-computer van waarneming.nl. De meeste foto's van deze korst op waarneming. nl zijn niet groen maar grijzig en in de Veldgids Korstmossen zijn  ook alle foto's grauw en grijs gekleurd. Vandaar mijn twijfels. De schoteltjes, apothecien,  zijn aanwezig, zijn vrij groot, meestal hol en de randen beginnen hier en daar wit te worden. Wordt veel op allerlei soorten stenen ( muren, schelpen, beton, en soms op verweerde houten palen zoals hier) aangetroffen.

Het ronddolende beestje is een mijt, welke weet ik niet.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten