dinsdag 16 januari 2024

Broedkleed


 Bij het vogelspotten verlaat ik mijn mobiele schuilhut steeds minder. Vroeger stapte ik altijd uit en plantte het statief met telescoop aan de lijzijde, als daar tenminste geen ganzen zaten. Ik stapte weer in als ik vond dat ik genoeg gezien had en/of de kou was opgestegen tot  aan mijn torso.  In de auto zit je lekker warm, vooral nu. Beeld rondom en als je het raam laat zakken heb je een raamkozijn als statief. Daarbij gebruik altijd een pittenzak,  bij de telescoop, maar ook  telelens. Vaak moet ik de auto keren om de vogels aan de goede kant te krijgen. Soms echter gaan de vogels doordat gedraai op de wieken. 

Zo ook deze Aalscholver, die zat op een hekpaal langs de Gagelweg. Maar wel aan de rechter- en dus de  verkeerde kant. De vogel maakte zich klaar om weg te vliegen,  ik deed voorzichtig het rechterraam open, zette de telelens op het raamkozijn en de camera op Live View. Dan heb je de foto in wording op je scherm. Dat werkt heel goed, alleen op de juiste wijze scherpstellen. 
Deze Aalscholver heeft al behoorlijk het broedkleed: grijswitte veren in hals maar vooral op nek en achterhoofd. Op de onderzijkant van de buik ook een witte vlek ( hier niet zichtbaar), verder wordt de keel al behoorlijk geel. Op het achterhoofd zijn de eerste veertjes van een soort kuif zichtbaar. 
Tijdens het broeden verdwijnt het broedkleed weer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten