woensdag 31 januari 2024

Krakeenden


 Gister op een klein stukje weiland naast de camping van Gijs en Jolanda, mijn weidevogelboer en - boerin, aan de Demmerikse Kade zo'n 50 Krakeenden.  Eén van de soorten die toenemen in aantal is de Krakeend. Ten koste van de Wilde Eend? Daarover gaan alarmerende berichten.  20 jaar terug toen ik met het vrijwillige   weidevogelbeheer begon, was je dolblij als je een Krakeend op je weilanden had die nestelde en broedde. Nu zie je meer Krakeenden als Wilde Eenden, ten minste in het open veld. 

Ik heb vandaag in Polder Groot Wilnis eens gekeken in hoeverre het aantal Krakeenden groter was dan het aantal Wilde Eenden. Ik kwam op op plm. 140 Krakeenden , terwijl ik plm. 70 Wilde Eenden telde. Een Wilde Eend is ook meer een eend voor de singels in de bebouwing. Op het Argon-park heb ik soms een sloot met bijna 60 Wilde Eenden. 
Een Krakeend heeft een witte spiegel, vierkantje in de vleugel, en de Wilde Eend een blauwe. Een Wintertaling een groene.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten