woensdag 28 juni 2023

Verkeerde afslag


 Al een aantal jaren kan ik genieten van een Huismussenkolonie bij mij onder de dakpannen. Ik heb  in die tijd  flink  gevoerd, ook in de zomer, met het gevolg dat in onze huizenrij een kolonie Huismussen nestelt. Een paar keer per jaar komen er jongen. Met lusten en lasten: lusten gegeven door meestal plm. 30 Huismussen die 's ochtends de dag aankondigen en lasten, ik denk dat ik daar al eerder over heb geschreven , o.a. zorgen voor een verstopte regenpijp. De mussen hollen hun nesten uit in de laag tempex van het dakbeschot en de korrels worden met het hemelwater meegespoeld door de pijp. Als die niet verstopt zit door de korrels tempex. Van tijd tot tijd zet ik de waterslang , inderdaad die van eergister, op de pijp met geboord gat, zodat de verstopping weggespoten wordt. Gister kwam er met de prop horrengaas die ik in dat dat gat heb gepropt ook een dode jonge mus uit te voorschijn. In het gat van de pijp gevallen en niet meer omhoog kunnen komen. Maar bij thuiskomst van vakantie lag er ook een dode volwassen Huismus , op de overloop boven . Overal poepjes die het beestje in de doodsstrijd heeft laten  lopen.  Het gebeurt wel vaker dat een mus onder de dakpannen de verkeerde afslag neemt en dan angstig voor het zolderraam zit te roepen. maar ik was er niet, helaas. Ik heb de dode mus ter recycling  aangeboden aan de mieren door het lijkje in  het Brandkruid te leggen. Zie foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten