donderdag 29 juni 2023

Snoep




 Deze Terrasjeskomma-zweefvlieg snoept van urinezuren in een vogelpoepje. Dit verschijnsel heb ik eerder opgemerkt toen een schildwants van de poep smulde.  Even later zag ik dezelfde soort wants , alleen veel kleiner, weer aan het snoepen. Zie foto beneden. Ik vraag me nog steeds af welke stoffen de genoemde insekten naar binnen proberen te krijgen. Urinezuur ontstaat in de nieren , in dit geval van vogels, als afbraakproduct van eiwitten. Zouden de gesnoepte stoffen als grondstof dienen voor de eiwitten waaruit  de insecten zijn opgebouwd? Ik heb een vermoeden. Ik kan me niet voorstellen dat dit verschijnsel niet ooit door een wetenschapper is waargenomen en onderzocht. Maar vindt maar eens dat bepaalde artikel. 


                                                      Een schildwants sterk vergroot.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten