woensdag 21 juni 2023

2x een Grote libel


 

Libellen zijn een orde van de gevleugelde insecten, de Odonata. Twee onderordes: de echte libellen en de juffers. De Echte libellen zijn de grote en de juffers zijn de veel kleinere libellen. Allebei komen ze overal voor, slootkanten, bospaden ( zoals de afgebeelde), tuinen , moerassen , etc. 
Als vogelaar is het omstreeks deze tijd maar een saaie bedoening in de bossen, maar dat weet ik al jaren. Ik neem de apparatuur wel mee maar de telelens heb ik  nog geen enkele keer gebruikt.  Ik moet mijn aandacht wat anders richten, niet even de vogels, maar meer bomen, kruidachtige planten , insekten , reptielen. Ik kijk op de bospaden steeds naar slangen die liggen te zonnen en naar Hazelwormen. Wat deze laatste groepen  betreft, nog geen waarneming . Wel een paar mooie grote libellen. De Grote Keizerlibel vliegend , kostte me veel moeite om die vliegend scherp te krijgen en de Gewone Oeverlibel die zo vriendelijk was om op een plant te gaan zitten. Als je ze in de gaten krijgt kun je opmerken dat ze steevast eenzelfde route vliegen en dezelfde rustpunten hebben. Dan moet je platen, vliegend is nog moeilijker, de achtergrond is te vaak scherp. Kwestie van vaardigheid.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten