zondag 13 februari 2022

Slaapplaats Grote Zilverreigers en Koereigers


 Na drie avonden posten heb ik de Koereigers op hun slaapplaats gevonden. Ik heb twee avonden ze zien wegvliegen van de voorverzamelplaats, begrip wat ik indertijd bij het tellen van de Grote Zilverreigers kreeg aangereikt van het SOVON, en de richting van het wegvliegen nauwkeurig op de kaart uitgelijnd kwam ik op een plaats ergens in het midden van de Gagel . Even dacht ik na de eerste avond dat ze in een boom zaten die ik gefotografeerd heb, maar bij betere vergroting leken het me meer Aalscholvers. Ik heb  op de Gagelweg een uur gepost met zicht op die boom toen er steeds Grote Zilvers naar een ander eilandje dichterbij met struikgewas vlogen en aan de achterkant verdwenen. Op een gegeven ogenblik kwam er ook een Koereiger aan en die verdween ook op dezelfde plek. Ik heb toen mijn mobiele schuilhut een 100 meter verplaatst en daar zaten ze : 15 witte reigers.!! Er kwamen nog een paar Koereigers, snellere vlucht dan de Grote. Allemaal in het rijtje op de walkant. Regelmatig kwamen er nog reigers. Ik heb een foto met 19 of 20 reigers. Op de foto zijn de Koereigers moeilijk te vinden, ik denk dat de 4e en de 6e en 7e ook Koereigers zijn.

2 opmerkingen:

  1. Wat leuk! Vandaag op zoek geweest naar ze en 6 gevonden in iemand tuin bij Donkereind. Wat een koddige vogels zijn het.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk he Gerrit, mooi dat je de slaapplaats gevonden hebt. Ik hoop zo dat ze blijven en gaan broeden!

    BeantwoordenVerwijderen