woensdag 16 februari 2022

R3Vzwart


 In het weekend toch nog een halsring afgelezen. De aantallen Kolganzen worden kleiner, veel ganzen zijn al weer op weg naar Noord-Rusland. Daar kan Poetin een voorbeeld aan nemen. Het was al vrij donker vanwege de Koereigers die ik daarna zou gaan zoeken. Langs de Gagelweg een grote groep, sterk verspreid, ik had hem ( het is een man) vrij snel in de gaten maar hij ging zitten waardoor ik alleen een grote R zag. Zelfs werd er geslapen, maar dat duurt nooit zo lang bij ganzen. Toen moest er gepoetst worden en zag ik al snel de V en het bovenste stukje van een 7, ik concludeerde toen ik het bochtje van het getal zag, dat het dus R5V moest zijn. (Foute conclusie dus). Thuis de gans ingevoerd op Geese.com en bleek dat deze gans drie uur eerder nog in Finsterwolde afgelezen was. Dat bracht me aan het twijfelen, als ganzen doorvliegen kunnen ze op een dag grote afstanden afleggen, maar 260 km. in drie uur!!??  Toen ontdekte ik mijn denkfout: ik dacht een 7 te zien en dat is ook de vorm van de bovenkant van een 3, een 5 is bovenaan net andersom. Dus niet R5V maar R3V.  Op 30-12-2019 geringd in Scharsterland , Heerenveen. Twee maanden later nog steeds daar. Op 30-11-21 bij Purmerend en nu dus hier langs de Gagelweg. Zo zie je dat er soms behoorlijk wat hersengymnastiek aan het aflezen van een halsring  te pas komt.

De foto heeft te veel ruis, dat komt door te hoge ISO-waarde op de camera. Ik had 'm al ingesteld op donker dan hoef je met een hoge ISO waarde niet te flitsen, daarvoor zou de afstand toch te groot zijn.

Vanmiddag, Woensdag, weer het echtpaar J7N en J7Lzwart langs de Hoofdweg bij de Oosterlandweg. Wordt hier de laatste weken regelmatig afgelezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten