maandag 14 februari 2022

Lente ! ?


De Huismussen beginnen, de een na de ander, met het zoeken van nestmateriaal  Op plekken in de tuin met afgestorven plantaardig materiaal zitten er soms wel 5 tegelijkertijd aan strootjes te  trekken. Ze zijn nogal kieskeurig, ze vliegen niet gauw omhoog de boom in om daar het strootje in de snavel te fatsoeneren. Na veel gepluk vliegen ze rechtstreeks de dakgoot in om daar het nestje onder de dakpannen te bouwen. Ik vermoed dat daar hele balen met hooi liggen, oude nesten van vorige jaren. Aan een ander verschijnsel zie ik ook dat ze bezig zijn onder de dakpannen. En wel aan de korrels piepschuim die bij harde wind uit de dakgoot waaien. Mijn dakplaten bestaan voor de helft uit piepschuim en hierin  graven ze een holte. De meeste korrels piepschuim komen in de afvoerbuis van het regenwater en hopen zich daarin op, ze zijn te licht om mee te spoelen, ze blijven in het slot van de afvoerbuis drijven. Bij harde wind waait een deel de tuin in. Ik vind het veel te gezellig om in te grijpen, nog steeds zitten ze elke ochtend op me te wachten.
 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten