vrijdag 10 september 2021

Strekspin op libellenlarvenhuidje.


Bovenstaande foto, van Lida Reurings, stond in Ronduit, het blad van onze plaatselijke IVNatuureducatie -afdeling. Een zeer fraai blad , hoe kunnen ze het maken voor die prijs?, met artikelen die er toe doen als je er ontvankelijk voor bent en fraaie tot zeer fraaie foto's. In elke uitgave een verslag van de IVN Natuurfotografieclub voorzien van 4 -5 foto's van de leden. Jammer dat bijna al de foto's verkleind zijn. Elke redactie moet woekeren met de ruimte die kopij nodig heeft, maar mijn ervaring is dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de foto's. Zo ook deze, eronder stond de naam van de fotografe en wat het was: een Strekspin. Alle alarmbellen gingen bij mij rinkelen, dat is toch een Libellenlarvenhuidje? Libellen sluipen aan het eind van hun larvale stadium, het water uit en klimmen daarbij tegen een waterplant omhoog. De huid scheurt en de libel komt naar buiten. Dit is het volwassen beest (imago) het moet nog even drogen, de chitine moet uitharden en de vleugels moeten worden opgepompt. Klaar om te vliegen. 

Ik zag er geen Strekspin in en heb gereageerd richting redactie. Deze stuurde de reactie door naar de fotografe waarvan ik de oplossing kreeg. Door de verkleining was de Strekspin slecht te zien. Ik heb haar originele foto sterk vergroot en daar kwam de Strekspin te voorschijn. Zie foto beneden. Het is een Groene of Gewone Strekspin. Op de vergrote foto zijn de poten onscherp. maar het lijfje is prachtig getekend. Met dank aan Lida.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten