woensdag 29 september 2021

Butter dyck 1662/ Boterwal 2021


 Schreef ik gister over de Boterwal, vandaag opnieuw. 

Sinds enkele weken ben ik in het bezit van het prachtige boek "Waverveen, van boeren, burgers en buitenlui" , geschreven door Dr. Arie Bloed en Jan Compier. Ik zwerf veel in deze polder en bestelde het direct toen de uitgave werd aangekondigd. Wat een schitterend boek met veel tekst en veel afbeeldingen. Ik zag nog een oud-leerling op een foto staan. Je zou bijna zeggen dat dit de tweede dissertatie van dhr. Bloed is. Wat een werk in gewoon nederlands ( Waverveens?). Ik kan mijn hart ophalen aan oude prenten en oude kaarten. 
Zo staat op blz. 14  een kaart van Rijn - en Amstelland gemaakt door de beroemde kaartenmaker Joan Blaeu uit 1662. De weergegeven situatie is die van enkele tientallen jaren daarvoor. Immers hij moest ook de tijd hebben om een dergelijke kaart te maken. Ik kan bijna alle namen toepassen op de huidige situatie. Tot mijn stomme verbazing zag ik bij wat tegenwoordig de Boterwal heet de Butter dyck staan. ( Rechtsonder op de kaart). Bij nadere literatuurstudie blijkt het pad dan al een paar eeuwen oud te zijn. In de 12e eeuw werd het bij de eerste ontginningen aangelegd om als kerkepad te dienen tussen Portengen-Noord en het dorp Nieuwer ter Aa. Dit weggetje is ook wel Boterkaai en Butterdiek genoemd. Naast functie als kerkepad werd het ook gebruikt door boeren die met boter naar de markten gingen. ( Breukelen?)
Het pad is onderdeel van het Floris V-pad als etappe 4.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten