dinsdag 14 september 2021

Eitjes Naaktslak


 Eindelijk zie ik weer eens eitjes van een Naaktslak. Ze zullen ongetwijfeld op veel meer plekken liggen maar dat is onder en boven allerlei tuinafval en stenen in een hoek waar je niet direkt  zicht op hebt. En deze dan? 

Ik heb achterin de tuin een drinkschaal voor de vogels en eronder is het een eldorado voor Pissebedden, Naaktslakken, Duizendpoten en van tijd tot tijd Salamanders. Deze beestjes zijn aanleiding voor mijn kleinzoon om , zodra hij in de tuin is , de schaal op te tillen om te kijken of er nog wat onder zit. Zondag j.l. ook weer en al gauw kwam de kreet: "Een Salamander!" Bang voor kleverige Kikkers en Salamanders is hij niet meer en neemt ze altijd in de hand. Elke keer hoop ik dat het beestje geen letsel krijgt, maar de liefde voor de natuur van hem is me ook heel wat waard. ( Heb ik toch nog een opvolger). Uiteraard heeft hij met zijn zusje de Salamander weer losgelaten, dat is de afspraak. Nu zat er onder de schaal een klont(je) witte kleine bolletjes. Eitjes van een Naaktslak. De meeste eitjes zullen het niet overleven, die vormen voedsel voor weer andere beestjes. 
Eitjes van een Huisjesslak worden eerder gelegd en zijn nu al uitgekomen of aan het uitkomen met een heel klein mini-huisje.  Ben benieuwd hoe dit afloopt . We gaan regelmatig even kijken.
Op de foto zie je ook het slijm waardoor de eitjes makkelijker gelegd zijn.

1 opmerking: