vrijdag 5 juli 2019

Oeverzwaluwen aan de Bovendijk.


Vanochtend toen ik naar de opening van het wandelpad langs de Bijleveld fietste, deed ik een geweldige ontdekking: Bij de familie Heijkoop, boeren aan de Bovendijk tegen over het laatste arkenpark , ligt een grote modderhoop. Van tijd tot tijd wordt er aarde afgehaald voor toepassing in het veld. Er vlogen zwaluwen rond, Boerenzwaluwen, Huiszwaluwen maar ook tot mijn verbazing Oeverzwaluwen. Ik stopte en keek beter: er zaten gaten in de modderwand. Er zouden toch geen Oeverzwaluwen een kleine kolonie hebben gevormd? Ja dus, regelmatig dook een zwaluw een gat in. Een nestgat! Geen goede lens bij me, verdorie.
Op de terugweg weer even gekeken en kwam Heijkoop jr. even naar me toe. Hij wist van de kolonie. De vogels waren ongeveer twee weken bezig. Ik heb toegezegd uit te zoeken hoe lang de nestbouw en de broedduur is. Plus het verzorgen van de jongen. Pas daarna kunnen de Heijkoopjes  weer modder afgraven aan de voorkant. Met drie soorten zwaluwen op het erf hebben ze geweldige  mazzel. Dat komt nooit voor.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten