maandag 15 juli 2019

Blauwe breedscheenjuffer

Bij vlagen doe ik nog wel eens aan Libellen, oude liefde roest niet, zegt men. Ik heb in m'n jeugdbondtijd met grote vlindernettten o.a. in de Peel tijdens een zomerkamp libellen gevangen. Nota bene, die werden gedood met azijnether en op een spanplank opgespannen. Het kon niet erger! In die tijd werd daar niet bij stil gestaan.
Ik vang ze nu nog wel eens met de camera: in het Vechtdal deze juffer. Ik kwam uit op een Blauwe Breedscheenjuffer. Zie foto.  Met dank aan de veldgids Libellen van het KNNV.  De determinatiecomputer Obsidentify van Waarneming.nl gaf me gelijk. Het mannetje is vooral blauw. Bijna alle segmenten hebben op zijn minst een paar zwarte punten, soms strepen, de laatste segmenten wat meer zwart. Kenmerkend zijn de dubbele schoudernaadstreepen, de wit-blauwe poten met verbrede schenen. In Zuid-Nederland vrij algemeen, naar het noorden toe wat minder algemeen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten