vrijdag 26 juli 2019

Steenrode Heidelibel



Een Steenrode Heidelibel zegt mijn veldgids Libellen. Gelukkig word ik geholpen door Obsidentify, de determinatiecomputer van waaneming.nl. Het is het een vrouwtje. Ze zit steeds op dezelfde plek, even rondvliegen bij het zien van een prooi, en weer zitten. In dit geval op  uitgebloeid Brandkruid in onze tuin
In mijn foto-archief vond ik een foto met parende Steenrode Heidelibellen. Het rode mannetje grijpt met zijn achterlijfsaanhangsels ( "geslachtshaken" bedenk ik) het vrouwtje vlak achter de kop, als deze koppeling lukt, vliegen ♂ en ♀ in tandem verder. De ontmoeting van eicellen met de zaadcellen leveren wat problemen op: zijn geslachtsorgaan zit op de plek waarmee hij het vrouwtje vastpakt ( S 9). De spermacellen moeten verhuizen naar een plek waar het vrouwtje er wel bij kan. Dat is onder S2 en  S3. Secundair copulatie-orgaan genoemd.Zodra ze paren brengt het vrouwtje haar geslachtsorgaan naar dit secundaire orgaantje en neemt de cellen op. We noemen dit het paringswiel. ( Zie foto onderaan). Na de copulatie gaat het vrouwtje eitjes leggen, op dat ogenblik worden ze ook bevrucht.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten