donderdag 4 juli 2019

Juni-dip


De kop van een Atalanta. Zorg dat je het oog scherp hebt, leerde ik van fotograaf Maarten Koch toen ik de teksten bij een fotoboek van hem schreef en dat gold niet alleen vlinders. Hier is de kop scherp, de voorste vleugel is al onscherp, evenals de antenne naar deze kant. Het derde uitsteeksel is de roltong. Het geurzintuig zetelt in de twee antennes.
Ik vroeg me enkele dagen geleden af waar toch de vlinders waren op de Vlinderstruik. Op de website van de Vlinderstichting las ik oer de juni-dip. Weinig vlinders in juni door het voortplantingsritme. De voorjaarsvlinders hebben eitjes gelegd, hieruit komen de rupsen die zich vol vreten om te verpoppen, dat duurt ook weer een aantal dagen en dan eindelijk is daar  het imago: de vlinder. In de komende maand en augustus wordt het weer drukker. Klopt: vanmiddag een afgevlogen Distelvlinder maar ook een verse Gehakkelde Aurelia.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten