donderdag 24 januari 2019

Rondje Ronde Venen


Volgende week hebben we met de IVN-Vogelwerkgroep een ganzen- en wulpenexcursie. Ik moet dan een beetje weten waar de ganzen en wulpen zitten. Dat varieert nogal. Zo ook vandaag: In Polder Groot Mijdrecht waren er nauwelijks ganzen. Hier en daar een plukje en een enkeling, langs de Hoofdweg, Waverveen, halverwege wat meer, een 400 Kollen. Doordeweeks ga ik niet op de Hoofdweg staan i.v.m. het drukke verkeer, ik voel me dan niet veilig. Dus die heb ik niet kunnen scannen. Er was ook weinig licht, grauw en triest weer. De Waverhoek lag dicht, in De Ronde Hoep was geen gans te zien. De Aalscholvers aan de overkant van de Grote Wije, Botshol, zaten te broeden , verder was de plas gedeeltelijk bedekt met wat ijs. Op de foto Wilde Eenden, geen Smienten, die langs een wak stonden/zaten te slapen.

Het viel me op dat veel sloten in deze polder ijsvrij waren, ik zag dus nergens groepen samenkleumende Grote Zilverreigers, zoals in het verleden. Ook lag hier minder sneeuw dan in bijvoorbeeld Polder Derde Bedijking ( m'n achtertuin). Door het gras, dat door de sneeuw kwam waren, ganzen en andere vogels in de verte  moeilijk te traceren. In Demmerik in de verte een paar honderd Kollen,  langs de Gagelweg geen ganzen, wel op de putten van de Gagel veel Smienten.
De grote bulk ganzen toch eindelijk gevonden op een plek waar ik ze nog nooit heb gespot, n.l. ten zuiden van de golfbaan langs de Bovendijk. Een paar duizend. Te ver weg om halsringen af te lezen.
Bijna thuis langs de Hoofdweg, Mijdrecht, een poos naar grazende Smienten gekeken of er gekleurde pootringen tussen zaten. Nee dus. Ook de Wulpen lieten het afweten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten