woensdag 2 januari 2019

Laatste van 2018, eerste van 2019

Voor mij was deze jaarwisseling gedenkwaardig,  in de privé-sfeer, daar schrijven we niet over, maar ook in de hobbysfeer ( de veldbiologie), en daar schrijven we juist wel over: de laatste waarneming van 2018 betrof een  zeldzamere soort reiger, twee Koereigers. Veel kleiner dan een Blauwe Reiger en leeft vooral in Zuid-Europa. De soort heeft een paar keer o.a. in De Wieden en de Braakman gebroed, maar dat was geen succes. Ze lopen echt tussen de koeien door en jagen op insekten die door de  koeienpoten opgejaagd zijn. Een prachtig einde van 2018, voor mij althans. Vanochtend weer het lichaam volgehangen met rugzak, statief, camera's, telelens en telescoop, ruim 11kg., die op de passagiers-stoel gedropt worden. Zo voor het grijpen. Bij het openen van het portier dacht ik een piepje te horen en begon met het installeren van de apparatuur. Plotseling zag ik een Roodborst voor het tegenoverliggend portierraam fladderen. Daar kwam die piep vandaan. Het arme beestje heeft waarschijnlijk de gehele vorige dag en nacht in de auto opgesloten gezeten. Hoe die is binnen gekomen?? De auto is alleen 's morgens gebruikt om onze jongste naar Amsterdam te brengen. Toen hebben de portieren open gestaan om een race-fiets te laden. Maar dan nog. Ik heb snel een camera gepakt en wat plaatjes geschoten, boven staat de beste. Twee portieren open en weg was de Roodborst. Vanmiddag zat hij/zij al weer in de tuin.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten