vrijdag 4 januari 2019

Groene kikker spec. Nu?

                                                                                                               

Tijdens m'n jacht op halsringen bij ganzen stond ik aan het eind van de Hoofdweg ( Mijdrecht) door de telescoop te loeren toen ik het bekende geluid van een kikker hoorde. Het normale geluid dat we altijd in de zomer horen. Dus van een groene kikker. Ik heb begrepen dat groene kikkers worden verdeeld in Meerkikkers en Poelkikkers, maar het gaat mij erom of deze waarneming klopt. Kan omstreeks deze tijd een kikker wakker zijn(kikkers houden een winterslaap) en zijn geluid laten horen? Ik heb op waarneming.nl gezocht naar kikkerwaarnemingen omstreeks deze tijd en ik kom alleen maar Bruine Kikkers tegen. Het geluid kwam veel meer overeen met dat van een Meerkikker. Geluid waar ik als kind de pest aan had: wij woonden vroeger aan de rand van de stad met weiland achter ons en ik kon 's nachts niet slapen door de herrie van de kikkers.
Ik heb de kikker dus niet gezien maar alleen gehoord. Is er een herpetoloog onder ons die deze waarneming wil beoordelen? Misschien schrijf ik wel de grootste onzin.


Desalniettemin:
goed weekeinde.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten