dinsdag 4 december 2018

Kolgans S75 lime

 
Vanochtend eindelijk  een zonnetje: om plm. 8.30 was er genoeg licht om ganzen te zien. Aan de slag. De regen heeft me lang genoeg geduurd, bovendien komt er deze week veel meer.
In de polder zag ik her en der grote stapelwolken, als het zonlicht er op viel waren ze nogal dreigend. Hier en daar zelfs met hagel. Ik heb geen bui gehad, de hele ochtend niet. Tussen de buien door dus. Boven de Bovenlanden zat een dikke stapelwolk en de zon bescheen de wolk van achteren en de achtergrond van voren. Een prachtig gezicht.
Vanaf Molenland waren wat Kollen te zien bij de Zuidertocht, ik zag met veel moeite een groene  halsband met een S. De andere tekens kreeg ik niet te zien en zouden ook niet af te lezen zijn. Te ver weg. Ik vind lichtgroene halsbanden moeilijker af te lezen dan de zwarte. Misschien zit de gans straks dichterbij, eerst maar weer eens een rondje Ronde Venen. Wel, dat werd armoe, er zijn m.i. nog steeds minder ganzen als voorgaande jaren. In de Ronde Hoep zaten  heel ver weg enkele duizenden, maar die zitten daar meestal. Op de Grote Wije 100 Kuifeenden, 8 Tafeleenden, 7 Krakeenden, 3 Futen, geen Smienten, en geen Brilduikers.  In het nieuwe natuurgebied langs de Hoofdweg van Waverveen 1 Witgatje. Verder niks.
 Langs de Gagel en de Bovenlanden (100 Grote Canadezen en veel Grauwen. Veel Smienten, ik jaag op een Amerikaanse Smient. Wat een soortenjager!) kwam ik weer bij Molenland. De ganzen waren inderdaad wat naar voren gekomen en ik vond onze groene S vrij snel: S75. Goed gegokt.
S75lime is geringd in Maren-Kessel  op 6-1-2015 als volwassen vrouwtje. In februari 2015 was ze ook in Molenland, waarnemers Kees J. en Marianne W.  In mei 2015 op doortrek in Estland. In 2016 7x afgelezen in Noord-Holland( Wormer en de Schermer). In 2017 maar 1x afgelezen en vandaag dus hier Weer in Molenland. Zie onderstaande foto. Ik moest de plaat nogal bewerken. De afstand was eigenlijk te groot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten