woensdag 12 december 2018

Een ouwe getrouwe en GY1zwart.


Vanochtend moest ik eerst weer als parttime taxi-chauffeur onze jongste naar Amsterdam brengen. Hij zit in een verhuizing, als ik goed tel is dit de 7e !! binnen de ring, en is zo lang weer gast van hotel Mama. Wat een ellende elke ochtend dat stukje van oprit Vinkeveen op de A2 naar de Utrechtse Brug. Bijna constant 50-70 op de borden. Je zal elke dag zo naar je werk moeten.
Dat gaf mij gelegenheid om terug eens langs de Ouderkerker Plas te gaan. Ik was toch onderweg. De laatste jaren nooit meer geweest, terwijl ik vroeger regelmatig de Smienten op de plas ging bekijken en tellen. Zo heb ik eens een Amerikaanse Smient gespot. Ook nu weer duizenden Smienten. Helaas was het riet erg hoog en kon ik  vanuit de auto er niet overheen kijken, ik had geen zin om op het talud van de A9 te gaan zitten, de leeftijd denk ik.
Dan maar langs de Ronde Hoep met duizenden ganzen ver weg, naar polder Groot Mijdrecht. Direkt tegenover de Waverhoek in de oksel van de Hoofdweg en de Waver twee duizend Kollen en wat Brandjes. Vrij snel twee halsringen: 1HGzwart ( zie foto) en GY1. Twee waarnemingen met een verhaal. Al gauw klonk een schot, een boer of z'n jager joeg de 2000 vogels weg. Jammer, ze zaten zo mooi t.o.v. het zonlicht.

1HG: een oudere gans en een stamgast. Is geringd 8-5-2009 in Kologriv in het district Kostoma, noord-oost van Moskou richting Oeral. Een gans met een nadrukkelijk vast ritme: de hele winter door is dit vrouwtje hier in de Ronde Venen, met een enkel uitstapje naar de rivieren , van de 88 aflezingen waren er 59 hier in onze omgeving ! Op de weg naar het broedgebied ergens in Noord-Rusland gaat ze steevast langs Ringkobing in Denemarken en langs Kologriv, de plaats waar ze geringd is door de Russische Ringcentrale uit Moskou. Broedplaats is onbekend. Op de foto is net de 1 te zien en twee pootjes van de H. Ik zal haar voordragen bij de gemeente voor een lintje.

GY1 : Een paar dagen terug las ik GA1 af en zag toen dat ze in 4 jaar niet afgelezen was. Vreemd, zoiets klopt niet. De oplossing kreeg ik vanmorgen. Ik zag langs de Hoofdweg de gans met GY1. Ik heb de twee schuine pootjes van de Y aangezien voor een A, zodat  aldus de afleesfout tot stand kwam. Wat wil je ook met een ingezoomde vergroting van 60x in een auto die trilt door de wind. GY1 is vaak afgelezen in deze omgeving, dus het kwartje is nu goed gevallen.




1 opmerking:

  1. Wat leuk dat je 1HG weer hebt gezien. Nu moet ik er toch ook serieus op uit hoor. Ooit had ze een partner, waarmee ze ook kinderen kreeg. In 2012 heb ik daar eens een blog over geschreven, from Russia with love. https://devogelkijker.blogspot.com/2012/12/from-russia-with-love.html

    BeantwoordenVerwijderen