maandag 10 december 2018

AU1zwart en GA1zwart

Eindelijk weer eens een paar halsringen bij Kolganzen kunnen aflezen. Weliswaar tussen de buien door, soms tijdens, maar ik had er twee. Als een fikse bui me op de Botsholsedwarsweg niet had verjaagd waren het er waarschijnlijk meer geweest. Daar zaten achter de school zo'n 2000 Kolganzen, die vanaf de Botsholsedwarsweg goed waren te zien, maar het achterste gedeelte ook vanaf de Hoofdweg. Zover kwam het niet. De regenbui vanuit de Ronde Hoep maakte kijken onmogelijk. Alles nat, telescoop, jas en ook het interieur van de mobiele schuilhut. Dus naar huis.
Ik begon op de Poelweg. In m'n achtertuin, Polder Derde Bedijking, was het nog te donker en te stil.
Notabene de tweede Kolgans die ik op de Poelweg, tegenover de kwekerij,  in beeld kreeg was AU1 !! Of was het een hoofdletter I ? Thuis in het invoerprogramma geese.org uitproberen. Ruim 200 Kollen en 150 Grauwen langs de Poelweg.

Hier fotografeerde ik ooit in 2015 het gezinnetje 5en dat op de kopfoto staat.

Op de Botsholsedwarsweg was het goed raak: 2000 Kollen, 300Grauwen en 20 Brandganzen. Zou er een Brandgans tussen zitten met een halsring? Helaas. Ik scande de voorste groep tegenover de camping, de achterste zou ik vanaf de Hoofdweg kunnen doen. Halverwege de groep liep druk grazend GA1 of was het een hoofdletter I ? Thuis uitzoeken. Toen kwam er een regenbui van heb ik jou daar. In de regen kijken werkt niet. Huiswaarts dus.
Thuis uitgedokterd dat beide ringen een 1, cijfer, hadden.
AU1 was op 18/12/2014 geringd in Skarsterlân, bij Heerenveen,is het voorjaar van 2015 in Friesland gebleven, o.a. gezien door Marten W. een oud collega-jeugdbonder.Verder waargenomen bij Duisburg en Bremen. In november 2018 nog in Elahuizen, Friesl., en nu, dec. 2018,  dus hier.
GA1: een bijzonder geval. Is op 3/1/2013 ook geringd in Skarsterlân, maar op 24 jan. 2007 al afgelezen in de Starrevaart bij Leiden!! Dat kan dus niet, is een foute aflezing geweest. 15 jan. 2013 in Bakhuizen en 9 okt. 2014 in Elahuizen. Sindsdien niet meer waargenomen, tot vandaag!!?? Die is  vier jaar onder de radar geweest. Pas nu weer gezien. Ik heb mijn twijfels over mijn aflezing , maar heb de code op m'n dictafoon staan, dus vandaar mijn twijfel. Vier jaar ongezien is lang. Ik raadpleeg mijn contacten.

Ik ben wel nieuwsgierig hoe het met mijn gezinnetje 5en (kopfoto) is gegaan. Ik zoek het uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten