dinsdag 18 december 2018

Drie halsringen

Dan cross je de hele polder Groot Mijdrecht door en dan zie je geen gans! Hoogstens een paar die overvliegen. In de Ronde Hoep geen beest te zien. Wat is hier aan de hand? Zouden ze toch op de loop zijn gegaan voor het sneeuwbuitje van zondagochtend? Zouden ze in de Delta zitten?  Allemaal vragen die je onderweg bezig houden. Waar zitten de rietganzen toch, de winterpopulatie van de Nieuwkoopse Plassen? Nergens te zien.
Eindelijk in Demmerik in de verte een paar honderd Kollen achter de kaasboerderij van Leon en Annie, helaas te ver weg. Langs de Gagelweg idem dito. Een duizend Kollen met een paar Brandjes. Ze zitten achteraan bij de wetering. Ook te ver.
Over de Bovendijk terug richting huis, vroeger zaten ze nog wel eens achter de boerderij van Peek. Dit najaar nog niet zien zitten. En dan eindelijk, bij het allerlaatste stuk weiland langs Molenland zit een grote groep, een paar duizend. M'n achtertuin maakt de dag goed. Binnen een half uur drie halsringen!! Ik zei drie! De laatste jaren niet meegemaakt. Vanaf de Westerlandweg , sta ik anders nooit ivm druk verkeer, zag ik de eerste: DJ7zwart.
Ik probeer twee rondrennende Hazen te fotograferen terwijl ze door de ganzen jakkeren. Inzoomen tot 500 mm. Thuis blijkt dat ik de nieuwe camera nog niet beheers: zwartwit en een ISO van 1230. Hoe kan ik die voorgedraaid hebben? Grove korrel, mijn vrouw vindt het op sneeuw lijken. Niks aan te repareren. Vanaf Molenland nog twee halsringen. Als troost een archieffoto uit 2012 met rustende Hazen temidden van Kolganzen.


Drie halsringen

Ik noemde al DJ7zwart: 23-11-2012 geringd in Maren-Kessel,in '13 1x bij Abcoude,veel in Friesland en Vlaanderen, 1x in Estland, afgelezen op 1 mei 2017 op weg naar de broedgebieden, begin dit jaar langs de Hoofdweg Mijdr. en nu hier Westerlandweg/Molenland.
Vanaf Molenland 1L1zwart: m'n eerste Rus als ik me goed herinner. Op 6-8-2017 geringd op het eiland Kolguev ten westen van Nova Zembla. Jaarlijks gaan hier expedities naar toe om te ringen. Verder dat jaar en 2018 alleen maar in Duitsland, vooral rond Oldenburg, Niedersachsen. En nu hier.
Tenslotte F5Szwart: een jongkie geringd op 27-1-2018 in Scharsterland, op 3 maart in Eernewoude en nu hier.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten