vrijdag 21 december 2018

23.22 uur vanavond.


Het is de 21e december, vanavond om 23.22 uur begint de astronomische winter. De zon staat dan loodrecht boven de Steenbokskeerkring, die paralel aan de zuidkant van de evenaar loopt. Vanaf 23.22 uur komt de zon "weer terug". De dagen worden weer langer tot over een half jaar in de zomer. Voor het zuidelijk halfrond  begint nu de zomer. Waardoor het kouder wordt en meestal blijft, terwijl de zon weer langer gaat schijnen, zal wel meteorologisch worden verklaard in de boeken. Iets met de Russische Beer, denk ik. Mijn naamgenoot  heeft er ongetwijfeld een wetenschappelijke verklaring voor.
Ik ga ook even in winterslaap, alleen bij biologische wonderen, rampen, zeldzaamheden word ik  wakker en doe verslag. Ik ben benieuwd hoe lang ik het stilzwijgen zal volhouden.

Goede feestdagen.



1 opmerking: