maandag 29 oktober 2018

Weer PU7 en nieuw A3Nzwart


Ik ben vanochtend niet verder gekomen dan de Derde Bedijking hierachter, de club Kolganzen en Grauwe Ganzen van Zevenhoven zat nu hier. Verspreid langs Molenland en de Hoofdweg. Veel koppies net boven het gras zodat je geen halsringen ziet. Als je een kwartiertje wacht komen die wel te voorschijn om te eten, andere ganzen gaan dan in dekking. De tijd vloog om en voordat ik het in de gaten had was het 11.30 uur. Tijd om naar huis te gaan, hoewel ik de ganzen  langs het laatste stuk van de Hoofdweg niet  gescand had. "Wat ben je vroeg, zei m'n vrouw, het is nog maar kwart voor elf ! "  STOM, ik had de tijd in de auto niet aangepast naar wintertijd ! De leeftijd, denk ik.
Langs Molenland zag ik eindelijk een halsring A3Nzwart, de Kol zat zover weg dat ik bijna niet een 3 of een 5 kon aflezen. Het was uiteindelijk een 3. Vorig jaar pas op 10-11-17 als volwassen vogel geringd in Skarsterland bij Rottum ( Heerenveen), op 26-11-17 in Terkaple ( Sneekermeer), op 22-12-17 gezien in de Ooijpolder bij Nijmegen. Daarna de reis naar Rusland om te broeden, overigens zag ik geen partner, en nu deze winter hier in Mijdrecht.
Langs de Hoofdweg achter de Westerlandweg zag ik weer Kolgans PU7zwart. Zie foto.  De vorige aflezing had ik ook, zie logje 22-10. Tussen de Kieviten langs de Hoofdweg zaten zo'n 50 Goudplevieren en 8 Kemphanen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten