dinsdag 2 oktober 2018

Groepen Kieviten+Spreeuwen.


Het is zo langzamerhand weer de tijd voor de groepen Kieviten. Grote groepen zwerven wat rond in de weilanden, alle tijd nemend om te foerageren en te slapen. Nu en dan opgejaagd door een roofvogel of een ander eng beest, zoals een mens. Vaak zijn de Kieviten vergezeld van Spreeuwen, ook de op de foto vliegende groep.Wat de Spreeuwen drijft om zich aan te sluiten bij de Kieviten is me niet bekend, misschien is het ook wel andersom. Ik denk dat het te maken heeft met het voedsel. Door het gedrag van Kieviten kunnen de Spreeuwen makkelijker bij hun voedsel, vermoed ik. Wel grappig dat er een sociale binding bestaat tussen twee totaal verschillende soorten.
In het Handbuch der Vögel Mitteleuropas ( Glutz, Bauer) wordt wel deze binding genoemd, maar niet verder verklaard. Ook met Merels en Kraaien worden gemengde groepen gevormd, ik heb dat nog nooit waargenomen.

1 opmerking:

  1. ja dat valt mij ook al op sinds mijn jeugd, groepen kieviten met spreeuwen daartussen.

    BeantwoordenVerwijderen