dinsdag 9 oktober 2018

Rondje Ronde Venen




Hoe staan de ganzen ervoor? Zijn er al Kolganzen terug? Kortom een paar vragen die ik me vanochtend stelde toen ik een rondje Ronde Venen ging doen. Ik begin meestal richting Waverhoek om hier in de achtertuin van Twistvliet te eindigen. Was ik hier maar begonnen,  deze constatering moet ik elk jaar aan het begin van het seizoen doen, elk jaar moet ik het weer ervaren dat je niet zo ver van huis ook leuke waarnemingen doet. Soms de leukste.
Dus op naar polder Groot Mijdrecht. Weinig ganzen. Hier en daar wat Grauwe Ganzen. Geen halsring te zien. In de Waverhoek ( zie foto) ruim 100. Verder daar drie Zilverplevieren ( zwarte oksels), vier Bonte Strandlopertjes, een paar honderd Kieviten, 10 Witgatjes met een hele hoop lol, ze spetterden dat het een lieve lust was. Het water stond laag in de Waverhoek. Op de Groote Wije dreven geen eenden, verder in Groot Mijdrecht wordt weer hard gewerkt  aan nieuwe natuurontwikkelingsgebieden ten zuiden van de Proostdijerdwarsweg. Zeer benieuwd wat dat wordt.
Langs de Gagelweg een enkele Grote Zilverreiger en wat Grauwe. In de Bovenlanden was het druk met Grauwe, Soepganzen ( witte), Grote Canadese Ganzen. Die populatie wordt naar mijn idee steeds groter en zowaar, zoals ik gister al verwachtte, Smienten. Nog zonder gele kopstreep. Die komt doordat de veren op de kop wegslijten. Het aflezen van gekleurde pootringen kun je voorlopig wel vergeten, het gras is nog veel te lang. Later in het seizoen wordt het gras in  de wallekant door hun gefoerageer steeds korter en heb je meer kans.
In onze achtertuin, polder Derde Bedijking , veel Grauwe, 6 Kolganzen ( m'n eerste !) en 10 Brandganzen.

De foto heb ik op de ouderwetse manier met digiscoping gemaakt: met een kleine camera door de telescoop. Voluit inzoomen zodat de vier hoeken niet te donker worden. Dat noemen we vignettering.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten