donderdag 25 oktober 2018

Bladpootrandwants


Binnen is binnen, "dacht" deze Bladpootrandwants in een vensterbank. Het beestje was op zoek naar een plek om te overwinteren. Het liefst doen ze dat binnenshuis. Als volwassen beest (imago). Het is een exoot, een tiental jaren terug dook de soort, een Amerikaan, voor het eerst op in Italie en heeft zo van lieverlee Europa gekoloniseerd. Op een kaartje van EIS zag ik dat in heel Nederland deze wants al voorkomt. In het Groene Hart wat minder maar dat zal , gezien de waarnemingen op waarneming.nl,  wel veranderen.
In mijn jeugdbondtijd heb ik me ook nog bezig gehouden met wantsen, maar dat was vooral omdat er een fanatieke wantsenman in het kamp zat. Hij doet nog aan wantsen zag ik bij Naturalis, maar was toen al enorm enthousiast zodat we het dagelijks hadden over ruggezwemmers, die konden bijten, en Notonecta glauca en N. maculata. Bootsmannetjes geloof ik.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten