donderdag 11 oktober 2018

Slaapplaats Boomkruipers


 

Tijdens een vakantie jan. 2015 in een huisje van Landal in Hellendoorn zag ik op de gevel onder de rand van het dak deze verzameling van vogelpoepjes, de urine had witte strepen getrokken en de echte poep waren de zwarte brokjes. Ik heb in een logje op 23 januari 2015 een theorie bedacht waarmee ik dit verschijnsel probeerde te verklaren.  Ik dacht aan een nest achter de planken die er boven zaten.
Ik ben van mening veranderd: onderstaande foto zag ik in de laatste ( okt.2018) Nieuwsbrief van het SOVON over slaapplaatstellingen. Allerlei vogelsoorten slapen bij elkaar, die kunnen op de slaapplaatsen geteld worden. Zo weten we meer over de groei of afname van de populaties  Grote Zilverreigers, Grutto's, Wulpen. Aalscholvers, Ganzen, etc.
Dook Vlugt van de Vogelwerkgroep Alkmaar telt de Boomkruipers in zijn woonplaats Bergen, hij doet dit 's avonds en 's ochtends vroeg. Vaak met behulp van een goede zaklamp heeft hij in Bergen 112 slaapplaatsen op 75 gevels geteld. Toen ik de door hem genomen foto's zag viel bij mij het kwartje van de poepjes op het Landal huisje in Hellendoorn. Daar heeft hoogstwaarschijnlijk ook een slaapplaats van Boomkruipers gezeten. De twee foto's komen vrijwel overeen wat de poepjes betreft.


Foto Dook Vlugt . In de hoek hangen een paar slapende Boomkruipers die nu en dan hun uitwerpselen laten gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten