woensdag 4 november 2015

Waverhoek


De Waverhoek vanmorgen. Veel Grauwe Ganzen, Kieviten, veel Wintertalingen met de mooie bruine kopjes en de groene wangen, veel Smienten, wat minder Watersnippen, die verborgen in de begroeiing zaten, Wilde Eenden,  en een enkele Slobeend. Waar het me vooral om ging waren de Baardmannen, die de laatste dagen regelmatig worden waargenomen. Dit was een wenssoort voor me, 't werd wel eens tijd om die te scoren. 'k Ga nog soortenjagen op m'n ouwe dag ! Ik had een paar keer op waarneming.nl gekeken waar ze zo ongeveer zaten en liep dus die kant op. Het geluid had ik een keer beluisterd op de website van Vogelbescherming, maar ik herinnerde me niet veel. Onderweg een Roodborsttapuit in de toppen van het riet. Een stuk verderop , al behoorljk in de richting van Botshol, een typisch geluidje: " Dat is het". Toen maar kijken en wachten, ik liep eens het riet in en in een flits zag ik een Baardman verder vliegen. Nauwelijks herkenbaar. Er waren meer. Een moment, slechts enkele seconden, zag ik een complete vogel.  Een plaatje. Een foto mislukte, want er vlogen drie naar een ander stuk riet. Hier geen vogel meer gehoord en gezien. Maar ik had een Baardman. Nieuwe soort.
Gister een versneld rondje Ronde Venen gedaan. Weinig Kolganzen, maximaal 5000. De meeste groepen te ver weg om af te lezen. Andere zaten in de richting van de zon en die wel goed zaten , bijvoorbeeld bij de hoge Waverdijk, zodat je er bovenop kon kijken, hadden geen halsringen. Er zijn toch echt minder halsringen. Ik heb besloten om maar één keer in de week naar halsringen te kijken en de andere ochtenden gewoon te vogelen zoals vanochtend.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten