woensdag 11 november 2015

Hakken.


Vorige week donderdag schreef ik over een Pimpelmees, die op zoek was naar zaden aan een plant, vandaag heb ik een Koolmees die vrij snel in de gaten had dat ik voer (zaden) had gestrooid. Voor het eerst deze herfst. Het duurt meestal een paar dagen voordat iedereen er weer is. Vandaag al een paartje Koolmezen, Pimpelmezen, twee Huismussen (lange tijd niet gezien), een Ringmus, een Spreeuw, een paartje Eksters ( is het je al opgevallen dat de Eksternesten weer zichtbaar zijn?), een paartje Turkse Tortels en een Roodborst. Niet gek voor zo'n eerste dag. Het wordt nog veel drukker.
Mezen foerageren heel snel: ze nemen bijna een duikvlucht, grijpen met de snavel  een zaad en vliegen met het zaad de boom in. Meestal de Lijsterbes, dichtbij de achtergevel. Daar wordt het zaad "geschild" en de inhoud opgegeten. Op de foto een Koolmees die het zaad, ik denk een zonnepit, met beide pootjes vastklemt. Vaak hoor je ze hakken. Het koppie gaat razendsnel heen en weer.Als een specht.
Zo lang het niet kouder wordt, voer ik maar één keer op een dag. 's Winters 2x. Vogels moeten hard stoken om het warm te houden, dus veel eten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten