woensdag 25 november 2015

Roeken



Het stikt hier van de Zwarte Kraaien. Vanochtend , het was net licht, zaten er op een nabij gelegen geoogst maisveld zo'n 120. Ze doen zich te goed  aan de gemorste maiskorrels, net zoals de Postduiven van de plaatselijke duivenhouder en een enkele Holenduif.
Ik dacht dat het Zwarte Kraaien waren, maar toen ik de telescoop erop zette bleken het Roeken te zijn. Herkenbaar aan de grijze veerloze snavelwortel en de losse afhangende buikveren.  De Roek komt in Oost- Nederland nog vrij veel voor maar is in het Groene Hart behoorlijk in aantal achteruit gegaan. Ik kan me nog herinneren dat ze in de bomen tussen de afslag naar Vinkeveen en de A2 een kolonie hadden. Later is die kolonie , door de vergroting van de afslagen, verhuisd naar de bomen langs de A2 bij Abcoude. Of deze kolonie er nu nog is weet ik niet.
De foto is genomen met de vogels in een miezerig motregenbuitje, en toch weer de bewegingsonscherpte, hoewel ik de telelens op het statief had gezet. Vandaar de slechte foto.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten