vrijdag 13 november 2015

Casarca's


Na het bezoek aan de Faunapassage gisterochtend ging ik toch maar even naar de Waverhoek, je weet maar nooit wat je tegen komt. Onderweg nauwelijks ganzen, waar die zitten? Daar kwam ik achter toen ik op de Botsholse Dwarsweg een helicopter boven de Ronde Hoep zag vliegen. Ganzen zijn als de dood voor een helicopter en komen gegarandeerd omhoog. Wat bleek? Ze zaten in de Ronde Hoep. Doordat ze opvlogen zag ik de duizenden Kollen . Meestal gaan ze na een paar minuten vliegen weer op ongeveer dezelfde plek zitten. Dus, ik kon het niet laten, ging ik toch even kijken. Ze zaten niet ongunstig, wel behoorlijk ver weg. Maar door de zon erop en met wat inzoomen kon ik ze redelijk zien. Drie halsringen afgelezen: YRAzwart, een oude bekende, ver weg. Kostte veel moeite, wel een kwartier bezig geweest om een idee te krijgen welke Kolgans het was. Verder echtpaar BA1 en BA4, vrij vooraan. Eerst kijk je erover heen of ze staan met de kont naar je toe. Maar er komt een ogenblik dat ze goed zichtbaar zijn. Ze hadden geen jongen.
Toen naar huis. Onderweg langs de Hoofdweg, een stuk voor de kruising met de Proostdijerdwarweg een paartje Casarca's op de wal. Stop! Achteruit. Dit is een redelijk zeldzame grote eend. Zie je niet zo vaak. Raampje open en snel fotograferen. Stel je voor dat ze weg vlogen. Ze waren wel erg tam. Klopt dit wel? Thuis gekomen de foto's bekeken. De minst slechte wat bewerkt, maar op een slechtere foto lijkt het wel of de rechter vogel een ring draagt en volierevogels dragen een ring. Ik vermoed dat het gewoon twee vogels uit zo'n vogelverzameling zijn. Kan best, er zijn minstens twee volierehouders in deze polder. Simon is er één van, spreek 'm regelmatig. Zal hem eens vragen of íe twee Casarca's mist.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten