dinsdag 29 augustus 2023

Strophosomuskever ( Bronzen Snuitkever)


 Anderhalve speldenknop groot, dit kevertje dat ik ontdekte in een opgerold Beukenblad (zie foto onder). In een jonge beuk die naast m'n caravan staat, zag ik ik meerdere eindbladeren , de jongste bladeren dus, in opgerolde toestand. Ik moest direct denken aan Bladrollers, die huizen ook in een opgerold jong blad. Voorzichtig opende ik het blad , er rolde een bruin onooglijk spinnetje ? uit. Maar een spin verplaatst zich als het kan en dit bolletje bleef rustig liggen. Ik heb het in een schaaltje gedaan, geen deksel,  het hield zich dood. Onder de binoculair kwam een prachtig beestje tevoorschijn, zie foto. Begon langzamerhand wat te bewegen. De determinatie-computer vertelde me dat het een snuitkever was. De Strophosomuskever, oftewel de Bronzen Snuitkever. Waar de wetenschappelijke naam vandaan komt weet ik niet. Eet jong bladeren en knoppen. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten