zaterdag 19 augustus 2023

Nog steeds aanwezig


Zelfs na twee keer legen van de container zit moederspin Tandkaak onder het deksel op wacht bij haar kroost in de cocon. Ik ontdekte het witte bolletje van haar achterlijf  en het wat grotere bolletje met jongen  op 9 augustus. Nu 10 dagen later is ma nog steeds aanwezig en houdt zich zorgzaam bezig met haar komend nageslacht. In de literatuur over deze soort lees ik dat ze blijft tot ze sterft. Ze eet niet, en schuift naar de cocon zodra ik het deksel voorzichtig open om het te beschermen neem ik aan . Ik heb zelfs de indruk dat ze regelmatig nog spinsel. zoals op de foto, toevoegt aan het oude spinsel. Rondom de cocon heeft ze nauwelijks zichtbaar een soort web gemaakt, waar ze steun vindt. De ultieme vorm van broedzorg.
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten