woensdag 9 augustus 2023

Gewone Tandkaak met nageslacht.


    Gister ontdekte ik een minuscuul  wit bewegend bolletje aan de onderkant van het deksel van de groene container. Een spinnetje, een kogelspinnetje dat bezig was met een ander bolletje. Snel de camera gepakt , flink ingezoomd en een aantal foto's genomen. Op de laptop sterk vergroot en ik kwam met behulp van het Spinnenboek uit op een Gewone Tandhaak. Deze naam heb ik eerder gebruikt in verband met een cocon zo groot als een knikker. Dit bolletje is  beduidend kleiner en komt overeen met de grootte in het Spinnenboek. (Ik heb nog steeds geen antwoord van waarneming.nl van welke spin de  knikkergrote cocon  dan afkomstig is.  ) 

Het achterlijf van dit spinnetje, spin is een te groot woord, kan verschillende kleuren hebben, gelig, rood, wit met zwarte stippen zoals deze. De naam Tandhaak kan ik met deze foto verklaren, onduidelijk, maar aan de voorkant heeft het spinnetje uitstekende kaken met daarop een dwarsuitsteekseltje, tanden.  In het bolletje zitten jonge spinnen, het vrouwtje op wacht , blijft net zo lang tot ze sterft. 

Ze zit er nu nog, zelfs nadat de container vanochtend geleegd is.                                                       

Geen opmerkingen:

Een reactie posten