maandag 28 augustus 2023

Boven N.A.P.

 Zoals je wellicht hebt opgemerkt heb ik de polder weer eens  voor een poos achter me gelaten, ik verblijf nu op de flanken van de Maarnse Berg. Ik schat, gelet op de hoogtes van alle 'bergen" hier dat ik 30-40 meter hoger zit als in polder Derde Bedijking.  Ik heb me bij de grijze golf gevoegd met hier en daar nog wat klein(e)-kinderen, die volgende week als laatste groep weer naar school moeten. 

Gelukkig na de installatie toch even tijd gevonden/genomen het Libellenveld te bezoeken. Langs de randen  gestruind, gewapend met camera en petrischalen . De planten staan me te hoog om daar op sandalen of lage schoenen in te gaan. Je weet maar nooit of je een boze Adder tegenkomt. Ik vraag me af  of die wel op de Utrechtse Heuvelrug gevonden wordt. ( Ik lees op verschillende websites dat de Adder voor 2000 wel aanwezig was , maar nu niet meer of veel minder.)

Ik heb tegenwoordig wat petrischalen bij me om een insect te kunnen vangen en dan thuis, of in de caravan, het beestje te kunnen determineren en op de foto te zetten. Na afloop breng ik ze weer in hun biotoop. Het was druk met sprinkhanen, zweefvliegen en bijen, maar de topper was toch wel de Wespspin. Wat een prachtig beest  ( zie foto) . Vorig jaar vond ik er één in een heideveld hier in de buurt, nu zit de soort dus ook op mijn Libellenveld. Ik vond nog geen cocon, dat komt nog.


Op de kopfoto een Kleine Vuurvlinder, het eerste vlindertje dat ik hier zag. Komt ook in de polder voor, ik heb meermalen in mijn weidevogelweilanden het vlindertje gezien. Nog nooit in de tuin waargenomen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten