zaterdag 12 augustus 2023

Troostprijs


Een nationale loterij, waarbij ik nooit wat win, troostte  me met een zakje bloemzadenmix. Toch sympathiek, nietwaar? Er zouden zo'n twintig soorten bloemplanten inzitten, dus mijn verwachting was hoog gespannen na de mix  te hebben gezaaid op een kale vierkante meter tuin. Eerst had  ik de Gevlekte Dovenetel , Heide en  Maagdenpalm van de buren  verwijderd.  Na verloop van tijd kwamen er verschillende planten op, maar welke planten  de bedoeling waren en welke  zonder de mix ook opgekomen zouden zijn, zijnde "onkruid" ? In ieder geval staan er nu twee uit het zakje uitbundig bij: het Tuinkaasjeskruid en de Boekweit. Het Tuinkaasjeskruid bestaat niet eens, het is een verzamelnaam van verschillende cultivar Kaasjeskruiden en is voor het kwekersgemak maar zo genoemd. Maar hij is mooi.

Dan de Boekweit! ( Zie foto beneden) Dat is tenminste een plant met een geschiedenis. Boekweit ( genoemd naar de Beuk vanwege gelijkenis van Boekweitzaden en Beukennootjes ,  weit betekent meel) werd vooral in de 19e eeuw verbouwd op de zandgronden van Drenthe en de wat drogere veengronden. Als een boer zonder vee Boekweit verbouwde kon hij toch boer genoemd worden. 

Een moeilijke teelt, men noemde het wel "jammerkoren" , want het was erg gevoelig voor weersinvloeden: hagel, regen, de eerste nachtvorst. Ondanks veel ploeteren was de opbrengst vaak gering. Boekweitmeel werd vaak aan andere meelsoorten toegevoegd omdat het zelf moeilijk bakte. Het is geen graansoort want er zitten geen gluten in. Ik kan me herinneren dat mijn schoonouders regelmatig balkenbrij maakten en dat deden met boekweitmeel. Een regelmatig in de winter weerkerend ritueel. Mijn vrouw en familie vonden het heerlijk, ik dacht alleen maar aan gebakken schoenzolen.

Boekweit is afkomstig uit het verre oosten , China, Tibet en Mongolie waren de leveranciers voor de toenmalige wereldreizigers. Via de zijde-route kwam het Europa binnen.

De donkerbruine honing uit Boekweit schijnt heerlijk te zijn. Maar ik zie maar weinig bijen en andere Vliesvleugeligen op de bloemen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten